Publikováno 3. dubna, 2017
Jak zvládnout přijímací pohovor? 2. část
Otázky, na které se musíte připravit
Hned na začátku pohovoru Vás personalista vyzve k tomu, abyste stručně povyprávěl o své dosavadní profesní dráze. Je proto vhodné si před pohovorem ještě jednou přečíst Váš životopis. Spousta personalistů z něj totiž vychází a mnohdy případné odlišnosti odhalí.
Dále ho bude zajímat, jaké jsou Vaše přednosti a v čem tkví Vaše slabiny, jaké jsou Vaše odborné znalosti, schopnosti a zkušenosti, jaký je Váš profesní cíl, proč se ucházíte o dané místo nebo proč jste odešel z bývalé práce, proč si myslíte, že by zaměstnavatel měl vybrat právě Vás, co mu můžete nabídnout a čím obohatíte jeho firmu.
Jak pohovor probíhá?
Personalistovi stačí pouhé tři vteřiny k tomu, aby si o Vás udělal obrázek. Do místnosti proto vstupte energicky a zdravě sebevědomě, podání ruky by mělo být pevné spolu s přímým očním kontaktem a mírným úsměvem. Zřetelně vyslovte své jméno a snažte se zapamatovat jméno personalisty. Vyzařujte sympatie a dobrou náladu nejen k personalistovi, ale i ostatním zaměstnancům firmy, například k sekretářce. Velice často se totiž personalista ptá ostatních, jaký dojem jste na ně udělal. Po vylíčení Vašeho životopisu a zodpovězení základních otázek máte prostor pro Vaše dotazy. Zpravidla se týkají přesné náplně práce, vzhledu pracoviště, možného dalšího vzdělávání ve firmě, pracovní doby a platu. Je vhodné se zeptat také na to, zda jsou obvyklé přesčasy či služební cesty. Před odchodem se zeptejte, jaké jsou Vaše šance na úspěch, kdy můžete očekávat vyhodnocení pohovoru a poděkujte personalistovi za jeho čas.
Jak se správně chovat?
Vedení pohovoru přenechejte na personalistovi, aktivně se ptejte, protože svými otázkami můžete zásadně změnit směr a způsob pohovoru. Neskákejte personalistovi do řeči, pozorně ho poslouchejte a udržujte stálý oční kontakt. Vystupujte sebevědomě a klidně, ale ne arogantně. Mluvte jasně a zřetelně a čas od času se odmlčte, abyste získali čas na rozmyšlenou a zvolení správných slov. Na položené otázky odpovídejte pravdivě, a pokud Vám na nich něco není jasné, zeptejte se ještě dříve, než začnete odpovídat. O svém bývalém zaměstnavateli se nevyjadřujte negativně. Snažte se působit klidným a vyrovnaným dojmem, vyvarujte se nervózním gestům, jako je drbání na hlavě nebo mnutí nosu.
Co dělat po pohovoru?
Sepište si všechny informace, které jste během pohovoru získali a pokud máte stále o nabízené místo zájem, napište do firmy děkovný dopis, ve kterém poděkujete za čas, který Vám byl věnován a Vaši radost ze společného setkání. Podotkněte, že náplň práce úzce souvisí s Vašimi dosavadními zkušenostmi a plány do budoucna a potvrďte svůj zájem o nabízené místo.