Publikováno 18. dubna, 2014
Poradna – Proč je průvodní dopis důležitý?
Váš životopis můžete samozdřejmě zaslat i bez průvodního dopisu, ale životopis doplnění o kvalitní průvodní dopis zaujme personalistu mnohem více.
V životopise byste měli přehledně a stručně informovat o Vašich faktech (znalosti, zkušenosti, dovednosti, praxe, …). Ovšem průvodní dopis sděluje, proč právě vy byste měli být tím ideálním člověkem na dannou pozici ve firmě. Napíšete-li kvalitní průvodní dopis, vzbudíte u personalisty větší zájem. Cílem průvodní dopisu je tedy více zaujmout a nechat se pozvat na úvodní pohovor.
Do průvodní dopisu uvádíme věci, které se do životopisu nehodí. Cíle ve Vašem profesním životě a čeho plánujete dosáhnout.
Tři druhy průvodních dopisů
Podle způsobem jakým hledáte práci, doporučujeme použít typ průvodního dopisu:
1. Reakce na vypsané výběrové řízení.
V inzertních novinách, na internetu, nebo nabídkou personální agentury jste se dozvěděli o pracovní pozic. Nyní víte, jakou pozici se firma chystá obsadit a znáte také její požadavky. V průvodním dopise byste měli sdělovat především Váš zájem o konkrétní pozici s důvody které personalistu utvrdí že právě Vy jste ideálními kandidáty.
2. Oslovujete více firem, ve kterých byste měl zájem pracovat
Nevíte, zda-li firmy které oslovujete mají zájem o nové zaměstnance, ovšem Vy si myslíže že máte co nabídnou, tedy proč to nezkusit. Do průvodního dopisu tedy uveďte jaký byste měli přínost pro firmu a přestavu co byste chtěli dělat. Nezapomeňte požádat o osobní setkání ve firmě, třeba se trefíte do okamžiky kdy firma zvažuje přijetí nového zaměstnance. Díky tomuto máte velice dobrou šanci na přijetí díky téměř žádné konkurenci mezi uchazeči.
- Dopis adresujte konkrétnímu adresátovi – nejlépe člověku, který rozhoduje o Vámi zvoleném cíli.
- Neposílejte příliš mnoho dopisů naráz ve stejném sektoru – nepůsobí to důvěrihodně, pokud by se to mezi firmami rozkřiklo.
3. Máte důvěrné informace že firma hledá člověka Vašich vlastností
Podobně jako v předchozím bodě vypište vaše cíle a možnosti. Zároveň můžete uvést že víte o volné pozici a tedy chcete se o tuto pozici ucházet.
Jak má vypadat průvodní dopis
Forma
- Nepište průvodní dopis na více než jednu stranu.
- Průvodní dopis směřujte vždy na konkrétní pozici – zaměstnání. NIKDY nepoužívejte „univerzální“ průvodní dopis!
- Průvodní dopis musí mít standardní formát obchodního dopisu.
- Vytištěný průvodní dopis zaslaný poštou nesmí mít žádný žádné šmouhy od nečistot, nebo špatně viditelný kvůli docházejícímu toneru.
Obsah
- Dopis musí musí zaujmout. Pro každou konkrétní nabídku, o kterou usilujete, napište originální průvodní dopis. Obsah sestavte přímo „na míru“ dané firmě a konkrétní pozici.
- Používejte jasný a stručný text, bez pravopisných chyb a dejte pozor na překlepy.
- Buďte sebevědomí, ale nebudte arogantní. Nebuďte negativní.
- V první odstavci uvedte konkrétní důvod, proč píšete, a měl by vzbudit pozornost adresáta.
- Nepoužívejte: „jak můžete vidět z přiloženého životopisu.“ je to plýtvání místem.
- Adresujte dopis pokud možno konkrétní osobě.
- Ideální pokud v danné firmě znáte nějakou konkrétní osobu a můžete ji v průvodním dopise uvést.
- Zkuste se na napsaný dopis podívat s nadhledem a pohledem zaměstnavatele.