Publikováno 29. března, 2016
Jako podnikatelé musíte myslet na ochranu své firmy, jejích produktů a služeb. Jak na to?
Mnozí začínající podnikatelé, ale i firmy, které na trhu působí již řadu let, mají potíže v boji s konkurencí. Ta se snaží napodobovat jejich úspěšné produkty, loga, čímž na nich do značné míry parazitují a snižují tak těmto firmám zisky. Pokud se chystáte začít podnikat, je dobré vědět, jak se před tímto ochránit.
Firemní produkty, služby a loga pomůže chránit ochranná známka
Velmi dobrým a účinným nástrojem je ochranná známka. Jedná se o řešení, které vám umožní ochránit firemní logo, produkty, určité charakteristické slovní spojení či služby před ostatními firmami. Ty je pak nemohou napodobovat.
Ochrana podnikání pomocí registrace ochranné známky přináší možnost zareagovat v okamžiku, kdy se na vašich úspěších snaží někdo „svézt“. V případě, že k tomu dojde, máte právě díky ochranné známce možnost jednoduše se domoci svých práv a dalšímu kopírování konkurencí zamezit.
Pomůžete i spotřebitelům
Ochranná známka slouží nejen jako konkurenční výhoda, ale napomáhá také samotným spotřebitelům, cílovým zákazníkům, ke kterým směřují vaše produkty a služby. Spotřebitelé totiž lépe identifikují, co patří k vaší firmě a co nikoliv. Nestane se pak, že by například nakupovali výrobky s logem v domnění, že jde o vaši firmu, ačkoliv by šlo o zcela jiného podnikatele.
Jak na registraci ochranné známky?
Ochrannou známku registrujete u Úřadu průmyslového vlastnictví. V současné době už navíc máte možnost vše vyřídit online. Stačí využít nové služby Patentoid.cz. V tom případě pouze dodáte nezbytné podklady a Patentoid se o vše ostatní postará. Vyřízení ochranné známky trvá obvykle kolem 3 – 6 měsíců, úřad totiž zkoumá, zda je možné daný produkt, logo či službu skutečně tímto způsobem ochránit. Pokud například chcete registrovat určité logo, musí být zcela charakteristické, nezaměnitelné a originální.