Publikováno 10. září, 2021
Autoklíče se vyrábí i testují také u nás
Jen v málokterém odvětví jde vývoj tak rychle dopředu, jako v automobilovém průmyslu. S tím souvisí také klíče od aut, které mají stále více funkcí. Co všechno musí vydržet?
Pády i vyprání
Abychom mohli své klíče bez obav používat, musí se už při výrobě autoklíčů přemýšlet, co vše s nimi budeme dělat a čemu všemu musí odolat. Také v naší republice, konkrétně ve Frenštátě pod Radhoštěm, se autoklíče vyrábí. Než se ale dostanou do ruky majiteli vozu, musí projít náročnými zátěžovými testy. Některé si vyžádá přímo konkrétní automobilka, některé patří mezi základní. Klíče se testují v teplotách od mínus čtyřiceti do osmdesáti nad nulou, padají z okna, perou se v pračce a probíhají i simulace přejetí vozem, zda nedojde k nechtěnému stisknutí tlačítka. U vystřelovacích klíčů se testy zaměřují i na planžetu, která se nesmí uvolnit moc lehce, ale také nesmí být příliš náročné ji dostat z plastové krytky ven.
Tajemství uvnitř klíčů
Málokdo si autoklíče pečlivě věší na háček, spíše je hodíme na poličku nebo pracovní stůl a občas nám také vypadnou z ruky na podlahu či zmoknou. Klíče od auta zkrátka nejsou to, k čemu bychom se chovali s velkou opatrností, je proto zásadní, aby něco vydržely.
Uvnitř plastové krytky se nachází až 40 komponentů, ze kterých se klíč skládá, a poškodit se může každý z nich, což má za následek třeba problémy s dálkovým ovládáním centrálního zamykání nebo komunikací s imobilizérem. Pokud se tak autoklíče poškodí, je dobré rychle vyřešit opravu, protože dovnitř plastové krytky nevidíme a nevíme, co vše se vevnitř stalo. Doma tak klíče nerozebírejte, nechte to odborníkům. Mohlo by se stát, že už nikdy je neposkládáte dohromady, stejně budete muset do servisu a celá záležitost se výrazně prodraží.
Klíče od auta by měly vydržet déle než samotný vůz, ke kterému patří, a to i při ne zrovna jemném zacházení. Přesto je dobré je jednou za čas zkontrolovat, zda je vše v pořádku a nejsou nikde poškozené nebo naprasklé.