Publikováno 8. září, 2021
3 oblasti, na které byste si měli posvítit při analýze konkurence
Víte, jak je to se dvěma kohouty na jednom smetišti? Zvítězí ten lepší. Stejně je to i s nabídkou na trhu. Nezáleží na tom, zda podnik už nějakou dobu vedete, anebo svoje podnikání teprve rozjíždíte. Nezapomínejte, že máte konkurenty. Díky důkladné analýze před nimi získáte náskok.
Vydejte se na průzkum. K čemu se vám analýza konkurence bude hodit?
Důkladnou analýzu konkurence byste neměli podcenit či dokonce úplně vynechat, pakliže se chystáte pustit do marketingových aktivit. Jednak se zorientujete na trhu, což není samo o sobě na škodu, ale hlavně budete schopni definovat marketingovou strategii, která vás od konkurence odliší. Ze slabých stránek svých konkurentů se můžete poučit a být lepší, v těch silných zase hledejte inspiraci.
Při posuzování konkurentů se nezaměřujte výhradně na ty přímé, ale posviťte si i na nepřímé a potenciální.
Skvělým nástrojem je analýza konkurence v online prostředí
Na svou konkurenci si můžete posvítit úplně jednoduše z pohodlí domova nebo kanceláře – stačí vám k tomu notebook a internet. Které tři oblasti byste u své konkurence měli zanalyzovat?
-
Jak se vaše konkurence prezentuje na sociálních sítích?
Staňte se fanoušky svojí konkurence na sociálních sítích. Díky tomu zjistíte, jak konkurenti interagují se svým publikem:
- Jak často přidávají příspěvky?
- Jaká jsou témata jejich příspěvků? Která z nich mají nejvíce reakcí od publika?
- Odpovídají na komentáře?
- Poděkují za pozitivní recenzi, nebo ji nechávají bez reakce?
- Staví se případné kritice čelem, nebo se heslem „náš zákazník, náš pán“ dvakrát neřídí?
Sociální profil konkurenta vám nastaví báječné zrcadlo. Uvidíte, v čem můžete být lepší i co jste naopak oproti konkurenci zanedbali.
-
Proměňte svůj web v konkurenční výhodu
Zadejte do Google či Seznam vyhledávače klíčová slova, která souvisejí s vaším podnikáním. Které firmy jsou ve výsledcích přirozeného vyhledávání na vyšších příčkách? Od těch se můžete učit.
- Která klíčová slova vaši konkurenti používají v nadpisech a podnadpisech?
- Vedou firemní blog? Jaký typ článků přidávají?
- Jsou jejich webové stránky hezké a přehledné? Co se vám na nich líbí a co vy naopak máte vymyšlené lépe?
- Jsou jejich produktové popisky čtivější než ty vaše?
- Nabízejí zajímavý věrnostní program?
- Jak jsou na tom s cenotvorbou svých produktů či služeb?
- Mají uzavřená strategická partnerství s jinými firmami?
Tip: Zaměřte se i na firmy, které se věnují stejnému oboru v zahraničí. Načerpáte mnohonásobné množství inspirace.
-
Předběhněte konkurenci: Přihlaste se k odběru newsletteru
Dokonalým završením vaší špionážní akce bude, pokud se u konkurence přihlásíte k e-mailovému odběru novinek. Snadno tak mezi prvními zjistíte třeba, že:
- vaše konkurence chystá zajímavou slevovou akci,
- přináší na trh nový typ výrobku,
- nabízí výhodný věrnostní program.
Díky odběru newsletteru budete schopni rychle zareagovat na všechny akce, které vaše konkurence chystá. Včas tak přijdete s něčím ještě lepším.
Analýzou konkurence to nekončí: Poznatky z ní musíte správně využít
Sledováním konkurence budete moci upravit aspekty svého podnikání tak, abyste byli o krok napřed.
- Vhodně přizpůsobíte cenovou politiku.
- Vyladíte svoje webové stránky tak, aby na nich nic nechybělo.
- Vytvoříte marketingovou strategii. Využijte vše, co jste o svojí konkurenci zjistili.
Analýzu po čase proveďte znovu. Trh je dynamický organismus a neustále se mění, proto by se mohlo stát, že zůstanete pozadu. Pokud nemáte dostatek času, můžete analýzu konkurence i následnou tvorbu marketingové strategie outsourcovat a ušetřit tak spoustu času i energie. Navíc budete mít jistotu, že analýza i strategie jsou profesionálem provedeny kvalitně.