Publikováno 7. července, 2016
Jak založit úspěšný e-shop – Píle je to nejdůležitější
Vytvořit vlastní e-shop není na první pohled vůbec žádný problém. Čím více se ale dostaneme pod pokličku této problematiky, tím více různých úskalí objevujeme. K samotnému e-shopu je nyní nezbytné přistupovat velice komplexně. Na co se ale zaměřit především?
Dobrý nápad není vše
Jak zřídit e-shop? Lepší otázkou na úvod je spíše proč jej zřídit. Od toho se totiž může odrazit další postup, neboť samotná tvorba e-shopu je zpravidla běh na delší trať. Na začátku je nezbytné důkladné zmapování konkurence a posouzení, zda-li trh není zcela přesycen v daném segmentu. Těžké a zdlouhavé zkoumání může samozřejmě být snadno rozseknuto neotřelým nápadem.
Samotný nápad ale nezaručí úspěch, pouze může položit pevný základ. Na řadu přichází mravenčí práce v podobě zjišťování všech podmínek provozu, volby správného redakčního systému, zajištění dostatečné reklamy, ale také v podobě hledání správných produktů a zvážení velikosti skladových zásob. To vše je potřeba udělat a zajistit ještě před vlastním spuštěním internetového obchodu.
Jistou možností je pronájem e-shopu, který je na trhu zcela zaběhnutý. Nájemce je ale svázán jednak původní myšlenkou pronajatého e-shopu, ale také vytvořenou základnou zákazníků, kteří jsou zvyklí na určité fungování e-shopu. Na úvod jde ovšem o snazší řešení a člověk pohodlně nastupuje do již rozjetého vlaku.
Funkční systém s možností zpětné vazby
Funkční redakční systém je základem e-shopu. Požadavky je nutné klást nejenom na přehlednou a vzdušnou šablonu, ale také na možnost přizpůsobení šablony pro tablety i mobilní telefony. Stále více uživatelů nepotřebuje k životu klasický počítač a vystačí si s tabletem. Záleží však na cílové skupině.
E-shop zdarma lze udělat velice snadno. Jednou cestou, tou trnitější, je vývoj vlastního systému. Tento způsob se ale dnes příliš nenosí a navíc pro plnohodnotnou funkčnost vyžaduje širší znalosti a pochopení problematiky vývoje redakčního systému. Snazší a dnes téměř výhradně používanou cestou je využíti redakčních systémů na klíč, nebo zdarma dostupných systémů jako je například WordPress se správnou nástavbou pro e-shop.
Určitě se poohlížejte po kvalitní administraci, která dovolí jednak snadno editovat položky a obnovovat databázi e-shopu, jednak umožní z databáze vytahovat důležitá data pro snadnou tvorbu statistik. Své místo může mít i integrovaný nástroj pro komunikaci se zákazníky, možnost rozesílat hromadné e-maily, nebo třeba snadná tvorba různých slevových akcí. Pokud plánujete využít další dodatečný systém například pro evidenci tržeb, je vhodné zkontrolovat možnosti koordinace těchto dvou systémů.
Když se zákazník spokojeně vrací
Internetové obchody jsou již léta velice populárním obchodním modelem. Někdy jen doplňují kamennou prodejnu, jindy stojí samy na sobě. Základním hnacím ústrojím je ale vždy spokojený a vracející se zákazník. Jakmile se zákazníci vrací v hojné míře, můžeme e-shop označit za úspěšný. K tomu stavu ale nepomůže jen dobrý nápad a štěstí, ale především píle a neutuchající mravenčí práce.