Publikováno 2. října, 2014
Jak si zapamatovat téměř cokoli
„Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech.“ Takto zní definice paměti. Každý ji má a také se jí snaží využívat. Studenti ve škole způsoby učení se, pracující v zaměstnání a prarodiče u luštění křížovek. Pamatovat si začínáme od narození, ale věkem se to zhoršuje. Je proto vhodné, pomoci si osvědčenými technikami, které náš mozek „nakopnou“. Metod je několik, já Vám však představím pouze ty, které jsem si sama vyzkoušela.
Vytvoření ASOCIACE
Nejdříve co jeto asociace. Jde o techniku, při které si těžko zapamatovatelné slovo, nahradíte pro vás logickým vysvětlením, proč tomu tak je. Nejvíce se tato metoda hodí například u jmen spisovatelů, které je nutné umět do školy nebo u klientů, se kterými jednáte v práci. Dám vám příklad. Například příjmení „Rejtharová“, první čtyři písmenka nám vytváří hovorové slovo „rejt“ snad každý z nás už někdy ryl záhonky na zahrádce nebo alespoň ví, co to je, proto by to pro nás mohlo být prvním vodítkem. Někomu může stačit již toto a zbytek jména se mu vybaví, pro ty zbylé si vytvoříme ke zbytku příjmení také něco zajímavého. Zbývá nám „harová“. V případě, že přidáme čárku nad písmenko „a“, vznikne „hárová“ to například mě, připomíná slůvko háro, tedy velké množství vlasů. Budeme doufat, že paní Rejtharová bude mít spoustu vlasů a v případě že ne, možná ještě o to lépe si to zapamatujeme jako ironické spojení.
V případě, že jde o klienta, kterého vidíte poprvé a potřebujete ho zařadit do správné škatulky, zkuste si zapamatovat a k těmto „nesmyslně logickým“ asociacím nějaké jeho gesto, či výrazný rys v obličeji. Něco jedinečného, co vám vždy napoví.
Vytvoření VIZUALIZACE
Slovo vizualizace už napovídá, že půjde o naši obrazovou představivost. Stojíte u zkoušky a přemýšlíte nad odpovědí na otázku. Víte, na jaké stránce toto téma máte v sešitě. Dokonce i jakou barvou máte podtržený nadpis, ale ne a ne si vzpomenout na tu jednu větu, spojení či slovo. Jestliže máte dostatečnou představivost, můžete si zkusit učený text sestavovat do jednotlivých obrazců, které na sebe jakýmkoli způsobem, pro Vás srozumitelným, navazují. Stejně tak si můžete zapamatovat i seznam na nákup v obchodě. Chcete koupit sirup, máslo a sprchový gel? Představte si máslo, ve vaně plné sirupu, jak se myje sprchovým gelem, a věřte, že si to budete pamatovat pěkně dlouho. Nezáleží na tom, jak moc je vaše představa a pomůcka nesmyslná. Důležité je, že si díky ní vzpomenete na to, na co vzpomenout máte.
Vytvoření PŘÍBĚHU
Když nemůžete použít ani jednu z předchozích metod, zkuste to formou příběhu. Babičky nám jako dětem vyprávěli pohádky a pamatujeme si je dodnes. Můžeme si tak tedy pomoci i teď. Příkladem, který všichni určitě znáte, může být učení obojetných souhlásek (B, F, L, M, P, S, V, Z). Tato pomůcka se jen těžko zapomíná a je to říkanka BeFeLeMe Pes Se VeZe. Takovou pomůcku si můžete vytvořit na cokoli od právě seznamu na nákup (u kterého
Vám nepomohla vizualizace) až po jména všech českých panovníků. Opět není důležitá smysluplnost příběhu.
Metoda LOCI
Když už není jiná možnost, použijte metodu LOCI (místa). Jde o jednoduché přiřazení určité informace k jakémukoli předmětu, který se však nachází na dobře známém místě. Například naše stolní lampička ponese informaci „Protony jsou kladné částice“. Jelikož jsou kladné, vybaví se mi teplo, které vydává lampička (samozřejmě bez úsporné žárovky). Proto, když se mě někdo následné zeptá, jaký má proton náboj, řeknu „KLADNÝ“. A takto můžete použít každou věc, ve svém pokoji, bytě nebo domě.
Doufám, že se vám alespoň některá z těchto možností osvědčí tak, jako mě a zapamatování věcí, bude ode dneška naprostá hračka. Nezapomínejte na to, že čím větší nesmysl vymyslíte, tím lépe si později vzpomenete!